Survivaltips; hitte

21 Aug

Zo hadden we eerst een prutzomer, is het nu ineens heerlijk weer! Sterker nog, afgelopen weekend was het warmste weekend sinds ’94! Het allerwarmste weekend wat ik ooit heb meegemaakte in mijn leven… En inderdaad, wat was het wárm…. Misschien is het een beetje laat, maar hier zijn mijn beste tips voor dit warme weer!

1. Ontvlucht de massa. Is het bloedheet en gaat half Nederland plus bijna heel België naar het strand? Jij dus niet. Het is veeeeeel te heet en druk aan het strand. Probeer iets te bedenken waar het minder druk is, bijvoorbeeld een meertje, je vakantiehuisje, het dakterras, je eigen tuin, de kermis (wie gaat er nou met dit weer naar de kermis? Wedden dat het heerlijk rustig is? Ik was zondagavond maar de parade, normaal stervensdruk, maar jeetje wat was het rustig!) , de geitenboerderij, ga maar het bos en sla je kamp op in de schaduw van de bomen… Probeer ergens heen te gaan waar nu niet iedereen is. Zoek de rust op!
2. Trek luchtige, katoenen, dunne stofjes aan. Hoe bloter, hoe beter! Zorg dat je niet te strakke kleding draagt, maar juist iets waar het lekker kan doorwaaien. Maak je geen zorgen of je kleding wel geschikt is voor een doordeweekse dag, trek gewoon dat shortje aan! Ik vind het normaal gesproken belangrijk dat mijn kleding niet doorschijnt, en dat je geen hele ontblote stukken lichaam ziet, maar met dit warme weer maak ik me echt niet zorgen over of je een klein stukje / de achterkant van mijn beha door mijn shirt ziet schijnen of dat je een klein reepje blote buik ziet. Zolang niet mijn hele ondergoed zichtbaar is en ik niet in een naveltruitje rondloop , maakt het me niet zoveel uit. Op het stand loopt ook iedereen halfnaakt rond!
Als je veel zweet, kan je ook een extra shirtje meenemen om je om te kleden wanneer je echt niet meer fris ruikt.
Oh, en een handige tip voor als je een luchtig shirtje aanhebt maar je er niet fijn bij voelt om daar een bh onder te dragen die misschien zichtbaar is; trek je bikinitopje aan onder je shirt! Kan best met dit weer, ookal ga je niet naar het strand.
3. DRINK HEEL , HEEL, HEEEEEEL VEEL WATER! Water is ontzettend belangrijk als het heet is. Sjouw hele literflessen water mee, zet je hele bureau vol met glazen en zorg dat je elk uur wat drinkt. En hoe heerlijk een verkoelend drankje ook is op de momenten dat je geen water drinkt, hete thee is veel beter! Echt , na een kop thee heb je het veel koeler dan na een lekker, koud glas fris!
4. Zorg dat je voldoende vitamines binnenkrijgt. Het klinkt misschien suf, maar als het zo heet is moet je goed voor je lichaam zorgen! Let erop dat je gezond blijft. Je wil liever lekker vol energie je dagje doorkomen dan dat je hoofdpijn hebt, je sloom voelt en het alleen maar heel erg warm hebt.
Nou kan ik me voorstellen dat je nu geen zin hebt in spinazie, boerenkool of andijvie, dus eet wat sla, rauwkost, koude pastasalade, tomaat met mozzarella, een broodje gezond of maak een ‘koude schotel’. (mijn moeder maakt hele lekkere met huzarensalade, appel, ei en bietjes. Klinkt vies, is heerlijk!)
5. Zorg dat je gewapend bent met icepacks, watersprays, flessen Spa, waaiers , parasols , deo en windmolentjes. Het is heerlijk om je tussendoor even op te kunnen frissen!
Een koud voetenbadje helpt trouwens ook heel goed, vraag me niet hoe het zit, maar je voeten schijnen verbonden te zijn met zenuwen in alle delen van je lichaam. En het werkt echt, als je koude voeten hebt heb je het meteen nie warm meer!
6. Ga in de vroegere en latere uurtjes pas iets doen. Je kan bijvoorbeeld lekker vroeg opstaan, als het niet te heet is wat leuks doen, lekker buiten ontbijten, beetje in het ochtendzonnetje liggen en als het echt heet wordt (rond 12/1 uur), weer naar binnen gaan om een dutje te doen, een film te kijken of een boek te lezen. Als het minder warm wordt, rond een uurtje of 5, ga je naar buiten. Je kan dan nog prima even een duik in de zee nemen en op het strand genieten van de ondergaande zon, lekker buiten in het gras zitten, nog wat zonneuurtjes meepakken, iets leuks doen, kortom wat je eigenlijk van plan was ’s middags te doen. Het is aan het einde van de dag echt nog heerlijk weer, en de dagen zijn langer dus je kan lekker tot laat in de avond barbecuen!
7. Draag niet teveel make-up! Als ik naar het strand ga, heb ik vaak helemaal niks op. Veel te veel gedoe en geplak. Als ik gewoon in de stad blijf, doe ik vaak alleen wat mascara, oogpotlood , lipstick en soms wat concealer op. Echte afraders voor dit weer zijn lipgloss (veel te plakkerig!) en foundation (smelt zo van je gezicht af, en in het zonlicht zie je het ook veel beter zitten). Ik draag ook vaak gewoon alleen wat oogpotlood en geen mascara. Oogpotlood laat je wimpers voller lijken en geeft je een mooie oogopslag. Geen mascara meer nodig, scheelt weer gedoe en uitgelopen vlekken!
Op een warme dag, als ik toch make-up wil dragen, gebruik ik bijvoorbeeld alleen dit; oogpotlood, mascara, (waterproof!), cream blush en lipstick. Klaar is Kees!
8. Als je helaas toch weer naar school moet, moet werken of andere verplichtingen hebt, dan zul je je gewoon door de dag heen moeten slaan. Zorg dat je niet te warm gekleed bent, dat je genoeg water en verkoelingselementen meehebt en dat je niet in de felle zon gaat staan. Doe je ding, probeer af en toe tussendoor toch te genieten van het mooie weer en Don’t worry! Van stress krijg je het alleen maar warmer.
9. Doe heeeeeel rustig aan. Doe alles langzaam, relax, niet stressen, en put a smile on your face! Muziekje aan, drankje erbij, boekje lezen en genieten maar. Doe lekker vrolijk en enjoy!
10. En tot slot, mocht je écht niet tegen de hitte kunnen; sluit jezelf op in huis en blijf de hele dag binnen. Doe de airco aan, zet een voetenbadje klaar en kijk alleen maar films.

hopelijk hebben jullie hier wat aan! Voor iedereen die nog vakantie heeft; geniet ervan en doe leuke dingen! En voor degenen die helaas alweer naar school/werk moeten; doe rustig aan, maar je niet teveel zorgen en ga ervoor!

Heel veel liefs en geniet van de zon,
Eva.

Geef een reactie

