Tips voor tijdens het sparen

13 Aug

Ik ben af en toe een enorme sukkel, met als gevolg problemen waar ik zelf mee zit. Bijvoorbeeld een kledingstuk wat kwijt of kapot is, iets belangrijks wat ik vergeten ben of als ik iets stoms tegen iemand heb gezegd. Maar soms ben ik zó sukkelig bezig dat ik mijn fiets ‘laat’ stelen, mijn sleutels kwijt ben of , zoals nu, een flinke schuld open heb staan.
Om een lang verhaal kort te maken; ik heb een aantal bibliotheekboeken te laat ingeleverd en ben drie schoolboeken kwijt. (al gaan er verhalen dat klasgenootjes ze weggepakt zouden hebben, maar zolang ik niets zeker weet, leg ik de schuld maar bij mezelf). Ik ga jullie lekker niet vertellen hoeveel ik in totaal aan schulden heb, omdat ik me eigenlijk wel een beetje schaam en omdat ik denk dat jullie mij dan spontaan voor Onverantwoordelijke Onhandige Eva uitmaken, en dát wil ik natuurlijk niet.
Maar het komt erop neer dat ik flink wat geld zal moeten afbetalen en ook aan dat geld moet zien te komen.
Ben je benieuwd hoe ik dat doe? Lees dan maar eens heel snel verder ;)

als eerste wil ik zeggen dat ik tot nu toe niet echt een hele strenge no-buy heb gehad, maar gewoon heel erg weinig heb uitgegeven en al mijn andere geld heb opgespaard. Ik heb in Italië een aantal dingetjes gekocht, maar omdat ik hele lieve familie heb :)), was ik er zelf uiteindelijk maar vijf euro aan kwijt (lief hè!). Ook heb ik vorige week samen met Nina een parfum gekocht met korting. Ik heb namelijk van mijn oma wat rapportgeld gekregen , en ze zei er heel streng bij dat ik er wat leuks van moest kopen en het niét aan mijn spaarproject mocht besteden. Daar is nog wel een beetje van over, daarom heb ik besloten dat ik deze week één keertje maar de Kruidvat mag om iets leuks te kopen , niet meer dan €5,00 euro, en dan ga ik daarna echt tot na de vakantie niks meer kopen (van mijn spaargeld). Na de vakantie wil ik eigenlijk nog eventjes doorgaan en nog steeds meen paar weken lang niks kopen, maar op de één of andere manier is dat voor mij toch lastiger tijdens de schoolweken. Je hebt hè ter vriendinnen over nieuwe producten en kortingen, je gaat na school even gezellig de stad in, je spreekt af, gaat ergens een broodje eten of haalt wat lekkers in de kantine. Ik ben benieuwd hoe lang ik het vol ga houden!

Maar als je dan van plan bent niks te kopen, moet je dat natuurlijk wel handig aanpakken. Ik heb alvast wat tips bedacht:
– berg al je geld op in een spaarpot (waar je het geld niet heel makkelijk uit kan halen), stort het op je rekening en geef je pinpas aan je moeder, laat je portemonnee thuis als je de deur uit gaat etc. Kortom; zorg dat je geld buiten bereik is!
– vermijd beautysites, kortingsfolders, reclamemails en hou je niet bezig met de producten die nieuw in de winkels liggen.
– vertel je vriendinnen en familie dat je tijdelijk niks wil kopen, zo kunnen ze er rekening mee houden en bijvoorbeeld niks tegen jou zeggen over die geweldige korting.
– ga nooit ‘voor de leuk’ een winkel in, en als het echt moet, loop dan vastberaden meteen naar de kassa. (of laat je moeder naar de winkel gaan!)
– maak geen uitzonderingen. Nee, je favoriete mascara met 50% korting ga je niet kopen, je legt geen 5 euro bij als je ouders een deel van je nieuwe bloes betalen en nee, je koopt voorál geen vakantiecadeaus (sorry vriendinnen… Haha , grapje! ;))
– wees creatief. Gebruik je lipstick als blush, zoek een leuke diy op en pimp je shirt. Voordat je iets wil kopen, probeer je eerst een creatieve manier te bedenken om met datgene wat je hebt er toch aan te komen.
– hou een lijstje bij met dingen die je écht wil. Maak een planning en bepaal wat je, als je weer geld mag uitgeven, als eerste gaat kopen. Zo heb je een beloning om naar uit te kijken!
– beloon jezelf. Een winkel binnenlopen zonder geld uit te geven? Neem een extra dropje. De hele dag geen beautysites gekeken? Leen het leuke shirt van je zus. Een maand lang niks gekocht? Nu kan je bijvoorbeeld iets extra’s toevoegen aan je plan voor ná het sparen. Zorg dat je beloond wordt voor je harde sparen!
– stel een duidelijk doel op en denk daaraan als je op het punt staat geld uit te gaan geven. Dus; je wil een oogschaduw kopen , maar dan denk je: ‘neeee…. Niet doen… Ik ben aan het sparen voor een nieuwe telefoon!’ oid.

Dat waren mijn tips wel ongeveer, ik ben zelf echt heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken bij mij!

hebben jullie wel eens een ‘no-buy’ gehad, of gewoon heel streng gespaard? Waarvoor? En is het uiteindelijk gelukt? Heb jij nog tips?
X Eva

2 Reacties to “Tips voor tijdens het sparen”

  1. Iris 8 oktober 2012 bij 16:20 #

    Heey! Goede tips! Het is echt moeilijk om te sparen. Ik krijg €15,- in de maand, dan gaat het heel erg snel op aan make-up. Ik leg elke maand €5,- opzij om die maand iets te kopen. Daar houd ik me nu al 2maanden aan. Het is eventjes doorbijten maar het gaat wel :)

    • nivabeauty 8 oktober 2012 bij 17:14 #

      Dankje… Ik weet precies wat je bedoelt! Wow, wel goed dat je steeds wat opzij legt! Heb ik ook vaak genoeg geprobeerd maar hou het nooit vol ;)
      En eb je al iets in je hoofd wat e dan gaat kopen van je gespaarde geld?
      Succes! X

Geef een reactie

