Pretty little liars!

27 Jul

Nina en ik zijn sinds kort helemaal hooked aan de Amerikaanse tv-serie Pretty Little Liars, ook wel PLL. We kijken samen of alleen de afleveringen op internet en mailen daarna elkaar over wat er gebeurd. En meestal is de één net iets verder dan de ander… En dan verklappen we aan elkaar wat er gaat gebeuren. We zijn nu (op het moment dat ik dit schrijf, als dit artikel online komt ben ik waarschijnlijk al verder) bijna klaar met seizoen 1. Er het gaat tot seizoen 3, wie weet komen er zelfs meer seizoenen. We zijn natuurlijk geen prof, maar ik heb nu toch genoeg afleveringen gezien om jullie te vertellen dat het superverslavend is! Benieuwd wat wij zo leuk vinden aan deze serie? Lees snel verder!

de serie is gebaseerd op de gelijknamige boekenserie van schrijfster Sara Shepard. In amerika zijn er al 12 delen van de boeken uit en er komt ook nog een deel 13 aan! In nederland zijn er nu zes uit, deel 7 wordt binnekort vertaald. ik heb deel 1 tot en met 5 gezelen, en de rest wil ik zeker ook nog lezen! De boeken zijn zo spannend en leuk, en lezen lekker weg! (ik lees altijd de naar het Nederlands vertaalde versies). De boeken zijn leuk geschreven, en de serie is ongeveer in grote lijnen hetzelfde als de boeken, alleen hebben ze in de serie sommige dingen aangepast.

Waar gaat het over?
Het gaat over vijf vriendinnen; Alison, Hanna, Spencer, Emily en Aria. Alison is de ‘leider’ van de vriendinnenclub, een onwijs populair meisje wat veel geheimen heeft en haar vriendinnen tot de gekste dingen weet te zetten. Ze kan zelfs flink gemeen zijn en veel mensen vragen zich dan ook af waarom de andere meisjes met haar bevriend zijn.
Op een nacht, tijdens een slaapfeestje met de vriendinnen, verdwijnt Alison. Ze komt nooit meer terug, en niemand weet waar ze is totdat een jaar later Alison’s lichaam gevonden wordt. Vanaf dat moment worden de vier vriendinnen ineens bestookt met smsjes van ene A. A blijkt al hun geheimen te weten, en dat is nogal wat, want deze vier meisjes uit Rosewood dragen allemaal hun eigen grote geheim met zich mee. Zo begint de ‘zoektocht’ naar de identiteit achter A en wie hun vriendin Alison heeft vermoord.
De smsjes van A worden steeds erger en de meiden beginnen in paniek elk verdacht persoon ervan te verdenken óf hun te stalken als A óf de moordenaar van Alison te zijn. De ramoen worden van kwaad tot erger en het wordt steeds spannender.

En dan heb je nog de soundtrack , die elke keer weer voorbijkomt. Het liedje gaat je na een tijdje echt kippenvel bezorgen, haha! Ik vindt de serie spannend, maar niet supereng en het meest van de tijd gewoon heel leuk.
Ook zijn de acteurs en outfits meestal erg leuk (al lopen ze er soms wat raar bij…)

Ik zal even een korte karakteromschrijving van de vier meisjes geven!
Aria Montgomery is een lief, volwassen meisje. Thuis loopt het niet altijd even lekker en ze probeert altijd verstandig en volwassen te zijn, maar eigenlijk weet ze het zelf soms ook niet. En dan heb je nog haar grote liefde, Ezra Fitz. Haar leraar Engels. Dag maakt het er natuurlijk niet makkelijk op, en hoewel A ook roet in het eten gooit, probeert Aria toch door te zetten en te vechten voor datgene waar ze van houdt.

Spencer Hastings is een echte studiebol, maar houdt af en toe ook wel van een feestje en is vooral gek op jongens. Zij en haar zus Melissa zijn niet de beste vriendinnen en maken eigenlijk altijd ruzie. Als haar zus ook nog eens trouwt met een jongen waarvan Spenncer denkt dat hij strafbare dingen heeft gedaan, voelt ze zich niet meer thuis in haar eigen huis

Hanna Marin is van onschuldig, niet zo heel slank en jong meisje naar echte it-girl veranderd. Ze heeft het perfecte vriendje, maar helaas loopt haar relatie niet zo lekker en dwingt A haar tot dingen die het flink voor haar verpesten. Van buiten lijkt ze misschien het populaire meisje, maar eigenlijk is ze heel erg lief en soms zelf wat kwetsbaar. En als A haar zelf lichamelijk wat aandoet, is lieve Hanna helemaal de dupe…

En last but not least, Emily Fields is een stoer meisje, wat echter niet altijd weet wat ze wil. Toch is ze heel sterk, ook wanneer haar ouders niet goed om weten te gaan met het feit dat ze op meisjes valt. Emily wordt bevriend met een op het eerste gezicht bad guy, en daarna verhuisd ook nog haar vriendinnetje. Het zit haar ook niet mee!

Kortom, ik zeg; KIJKEN!
Enige nadeel is dat de serie niet in nederland op tv is, en je hem dus via internet moet kijken. Daar is hij alleen niet met nederlandse ondertiteling te vinden, alleen engels gesproken zonder ondertiteling. Als je ondertiteling wilt, moet je dus óf een dvd-box met ondertiteling kopen, óf proberen de dvd met ondertiteling online te bestellen, óf via een speciaal programma de ondertiteling los downloaden, en die weer naar je beeldscherm slepen… Maar echt handig is dat niet.

Ik kijk gewoon via internet zonder ondertiteling, ookal kan ik niet supergoed engels. De meeste dingen begrijp ik wel, en als ik soms iets niet helemaal goed snap , spoel ik gewoon even terug ( of mail ik nina! :)). Op sites als watchseries.eu of free-tv-video-online.me kun je gratis kijken zónder te downloaden, maar ook kan je op die of andere sites de afleveringen downloaden, dan kan je ze altijd en overal kijken.

In seizoen 1 van de serie en de boeken die ik tot nu toe heb gelezen is al onwijs veel gebeurd, in de boeken 1 t/m 5 is zelf al zo goed als duidelijk wie A is en wie Alison heeft vermoord. Dus ik vraag me af wat er in de rest van de afleveringen/boeken gaat gebeuren, maar ik weet zeker: ik ga doorlezen/kijken en het is vast en zeker weer superleuk en spannend! :)

Kijken jullie wel eens deze of andere series online?
Kus, Eva.

Geef een reactie

