Film review; The Notebook

11 Jul

Het is voor de meesten van ons (zo goed als) vakantie en dat betekent: zeeën van tijd. Tijd om films te kijken! Met vriendinnen naar de bioscoop, tijdens logeerpartijtjes een filmpje kijken, in je eentje op de bank een film kijken of gewoon ’s middags met je zusje gezellig een film kijken. Heerlijk! De komende weken zal ik (en nina misschien ook wel) een aantal keer een film reviewen. Ik doe het niet op een vaste dag ofzo, maar zal gewoon zo af en toe een film bespreken. Films die nu in de bios zijn, maar ook films die al een tijdje uit zijn.
En we trappen af met een van mijn favoriete films: The Notebook!

20120709-234652.jpg

20120709-234734.jpg

Misschien kennen jullie hem wel, en oh ik vind het zo’n mooie film!
ik had deze film een tijdje geleden voor mijn verjaardag gekregen en was heel blij, ik wilde hem namelijk al een hele tijd zien. Ik heb hem meteen met mijn vader gekeken en toen Nina laatst kwam logeren heb ik hem weer gekeken. Prachtig! Het is een echte zwijmelfilm, maar hij gaat wel ietsje dieper dan de gemiddelde romantische film.

Maar waar gaat de film nou eigenlijk over? Ik zal proberen het verhaal kort uit te leggen.

20120709-234809.jpg

20120709-234846.jpg

Stadsmeisje Allie (Rachel McAdams) en plattelandsjongen Noah (Ryan Gosling) worden extreem verliefd tijdens de zomer. Ze hebben een geweldige tijd, maar Allie’s ouders zijn het niet helemaal eens met hun relatie. Bovendien moet Allie na de zomer weer terug naar huis om te studeren, terwijl Noah alleen achter blijft. Ze gaan met ruzie uit elkaar en zien elkaar lange tijd niet meer terug.
Het contact is verbroken en ze leiden allebei hun eigen levens. Noah gaat het leger in en als hij terugkomt en zijn vader overlijd, maakt hij van zijn levensdoel het opknappen van een oud huis.
Allie vindt een nieuwe liefde die haar ouders wél accepteren en staat op het punt hem te trouwen.
Totdat ze elkaar weer zien en weer een paar hele gezellge dagen samen beleven. Allie’s leven ligt overhoop: moet ze kiezen tussen Noah of haar nieuwe liefde, Lon? Haar keuze zal hoe dan ook minder leuke gevolgen hebben.

20120709-234925.jpg

20120709-234959.jpg

Tijdens de film komen scénes van twee oudere mensen tussendoor. Een oudere vrouw lijdt aan hevige dementie en kan zich niks meer herrinneren van haar verleden. De man komt haar elke dag voorlezen uit een oud dagboek en hoopt daarbij haar herrinneringen terug te krijgen. Hele mooie en ontroerende stukken zijn dat.

20120709-235042.jpg

20120709-235048.jpg

Noah is een romantische jongen die weet wat hij wil en zegt waar het op staat, terwil Allie een vrolijk en enthousiast meisje is. Samen zijn ze ongelofelijk lief, maar ook de ruzie’s tussen de twee zijn heel mooi om naar te kijken.

20120709-235124.jpg

Het mooie aan deze film vind ik dat het heel goed de liefde tussen Allie en Noah weergeeft. Ze hebben onwijs vaak ruzie en zijn het bijna nooit met elkaar eens, maar tegelijkertijd houden ze zielsveel van elkaar en spat de liefde van het scherm af. De situatie en personages zijn heel mooi neergezet en ook het acteerwerk vind ik goed. Je leeft ech met ze mee, een vooral de ruzie’s tussen Allie en haar ouders, de verdrietige Noah na de break-up en de beelden van de oudere man en vrouw zijn heel ontroerend en aandoenlijk.

20120709-235211.jpg

Kortom; een prachtige, romantische, soms wat zielige, en goed in elkaar gezette film.

Rachel is een prachitge vrouw (ondanks de soms wat vreemde en ouderwetse kapsels in de film) en Ryan is ook leuk om te zien toen hij nog een wat jonger koppie had (en ach, we vergeven hem om zijn unfashionable onderbroeken).

br />
20120709-235258.jpg

De film kán soms wat voorspelbaar zijn, maar de romantiek en mooie scénes maken heel wat goed, en een standaard voorspelbare meisjesfilm is het zeker niet!

Dus; kijken die handel! Met je vriendinnen, vriendje of zelfs met je ouders, als je je niet al te ongemakkelijk voelt tijdens de intieme scénes. Lekker relaxen en meeleven me andermans liefdesleven. Soms kan dat zo fijn zijn.
<

20120709-235350.jpg

“Behind every great love is a great story”

“If you’re a bird, i’m a bird”

Liefs, en hopelijk hebben jullie wat aan mijn review, laat maar weten of je deze hebt gezien, zoja wat je ervan vond en zonee of je hem gaat kijken. Enne, fijne vakantie! ;)
Eva.

2 Reacties to “Film review; The Notebook”

  1. Amber 11 juli 2012 bij 11:51 #

    Leuk!
    Ik wil die film ook al een tijdje zien,
    Alleen ben ik nogsteeds opzoek naar een videotheek maar die zijn tegenwoordig bijna allemaal uitgestorven :(
    X

    • nivabeauty 11 juli 2012 bij 19:18 #

      Haha ja ik ook! Vrieger hadden we een videotheek in de buurt, maar nee hoor. Je mag de mijne wel lenen? X

Geef een reactie

