zon: what to do?

25 Mei

Ja, het is jullie vast niet ontgaan dat het dan eindelijk zomer begint te worden. De zon schijnt, het is heerlijk warm (soms iets té warm) en half nederland loopt rond in korte broeken en met blote armen. Ikzelf ook, ik ben dol op de zomer met de warme dagen en leuke zomerkleding. Maar nadat ik dinsdag onwijs verbrand ben en er nog steeds last van heb, weet ik ook dat je moet opletten als je de zon in gaat. Dat wist ik natuurlijk al, maar echt voorbereid was ik niet toen ik dinsdag sportdag had op school. Hoppa, halflange broek aan, hemdje en ik ben klaar, dacht ik. Maar nee. De zonnebrandcrème. Vergeten.

20120524-215801.jpg
<a href="http://

20120524-215801.jpg“>bron

Ja, je goed insmeren met zonnebrandcreme is onwijs belangrijk! Als het lekker weer is, kun je je het beste elke ochtend als je opstaat of nadat je hebt gedoucht je insmeren. Je hele lichaam, neem er gerust de tijd voor en zorg dat je elk bloot plekje meeneemt. Neem ook de huid onder je beha/bikini/hemdje/jurkje bandje mee, deze kunnen namelijk verschuiven en dan verbrand je alsnog.

Als je eenmaal bent ingesmeerd, ben je nog niet klaar. In de loop van de dag moet je nog flink bijsmeren! Neem een kleine tube zonnebrandcreme mee in je tas en smeer om de paar uur, en als je het water uit komt (in geval van vakantie), je weer opnieuw in. En neem je schouders, rug , borst, wangen en neus nog eens af en toe extra goed mee.

Welke zonnebrand moet je gebruiken? Voor je lichaam kun je het beste factor 30 of 50 nemen. Het ligt natuurlijk ook aan je huidtype, maar gebruik een lekker hoge factor. Voor je gezicht heb je aparte zonnebrandcremes, je kan ook prima een lichaamscreme op je gezicht gebruiken maar die speciale voor je gezicht zijn vaak net wat liever voor de huid. Ook bij deze moet je een goed beschermende factor nemen!

En nee, ga nou niet roepen dat je niet bruin wordt als je je insmeert, want dat is niet zo! Òòk als je je insmeert wordt je mooi bruin. Misschien ietsje minder snel dan wanneer je je helemaal niet insmeert, maar zeg nou eerlijk, wat heb je liever: insmeren en iets minder langzaam mooi bruin worden, maar niet verbranden , of niet insmeren, eerst verbranden en dan bruin worden?

Want verbranden is echt niet goed voor je. Het is heel slecht voor je huid, en hoe vaker je verbrandt hoe groter de kans op huidziektes. Bovendien doet het pijn en ziet het er niet mooi uit, nu niet en als je ouder bent en supervaak verbrandt bent ook niet. Mijn opa is daar een goed voorbeeld van, hij is poepiebruin maar wil zich nooit insmeren omdat hij bang is niet bruin te worden. Afgelopen vakantie in Spanje is hij heel erg verbrandt en hij heeft nu ook veel last van zijn huid, omdat hij vroeger (en nu nog steeds) zo vaak is verbrand. Zo zie je maar weer, zonbescherming in superbelangrijk. Maar het kan natuurlijk dat je, zoals ik, maar een dun laagje hebt gesmeerd en vergeten bent bij te smeren. Of dat je helemaal niet hebt gesmeerd. Of omdat je op de een of andere manier toch verbrand bent. Dan moet je overgaan op plan B: Aftersun.

Ik gebruik nu een aftersun van No-Ad Aloë Vera, die werkt erg fijn en verkoelend. Er zijn verschillende soorten aftersuns, die makkelijk te verkrijgen zijn. Maar wat doet aftersun nou precies? Het zorgt dat je verbrande huid er snel weer bovenop komt en verkoelt de huid. Heerlijk! Tip: zet je aftersun in de koelkast voor extra verkoeling. Nog een andere tip: je kan ook kokosvet in de koelkast bewaren en als aftersun gebruiken!

Qua zonnebrandcreme gebruiken wij thuis al jaren Vision. Gewoon bij de drogist te koop en werkt geweldig! ’s Ochtends smeer je je in en de rest van de dag hoef je dankzij deze zonnebrand niet meer te smeren. Voor de zekerheid is het wel aan te raden af en toe bij te smeren, maar ook als je dat vergeet verbrand ik niet met deze zonnebrandcreme. Ideaal!

En als je dan eenmaal eeen mooi bruin kleurtje hebt en (niet meer) verbrand bent, dan wil je natuurlijk zolang mogelijk van je kleurtje genieten. Je kan zelfbruiner gebruiken, dit houdt je extra bruin (en als je wit bent mààkt het je bruin). Maar of je zelfbruiner gebruikt of niet, je moet scrubben, scrubben en nog eens scrùbben om mooi bruin te blijven! Gebruik dagelijks een douchegel met milde scrubdeeltjes (zoals Nina en mijn favoriet van Bourjois) of gebruik zo’n twee keer per week een wat grovere scrub. (ik gebruik een zelfgemaakte van olijfolie en zout en eentje van the body shop).

En als laatste tips om, als je netjes ingesmeerd en wel aan het strand ligt, te zorgen dat je geen lelijke strepen van je bikini of kleding ziet. Je weet wel, zo’n afdruk van je hemdje bijvoorbeeld. (wat ik nu heb, maar dan in ’t rood…). De allerbeste tip is natuurlijk om helemaal niks aan te trekken, maar ik kàn me voorstellen dat je toch liever een bikini of jurkje aantrekt. Ga dan voor strapless, zonder bandjes dus. Er zijn veel strapless bikini’s, jurkjes en hemdjes te vinden, zelf heb ik o.a. een bikini waarvan je de bandjes los kan maken, een jurkje en een jumpsuit die strapless zijn. Heel handig, zo heb je wel een wit gedeelte ter hoogte van je bikinitopje maar lelijke bandjes heb je niet.

Verder moet je gewoon lekker genieten van het zonnetje, veel bewegen in de zon (wordt je sneller en egaler bruin), smeren smeren smeren en scrubben scrubben scrubben.

Heel veel plezier in de zon, ik ga dit weekend naar het strand en Nina komt ook een dagje langs. Verder ga ik de komende dagen gewoon lekker veel buiten zijn, genieten en niet vergeten te smeren. Wat gaan jullie doen deze zonnige dagen? En wat zijn jouw zon-tips?

Liefs, Eva.

4 Reacties to “zon: what to do?”

  1. deijsprinses 26 mei 2012 bij 08:58 #

    Je moet je ook een half uur op voorhand insmeren. Ik heb gisteren even in de zon gelegen en had me ingesmeerd met 20. Maar alleen mijn voorkant, tijdens het middag eten zag mijn rug 10 min zon en heel mijn nek verbrand…

    • nivabeauty 26 mei 2012 bij 10:25 #

      Oh ja die was ik vergeten, inderdaad!
      Aaah in tien minuutjes nog wel! Ik had ook een wit hemdje op mijn rug, haha. Doet zeker flink pijn , hé? :(

      • deijsprinses 26 mei 2012 bij 10:38 #

        Het valt gelukkig nog mee. Het is niet meer kreeftenrood zoals gisteren maar ik heb er 50 op gesmeerd voor vandaag.
        Ik heb een hele lichte huid en sproetjes. Ik verbrand altijd als ik niets op heb.

        • nivabeauty 26 mei 2012 bij 11:46 #

          Oh oei… Nou gelukkig valt het mee. Succes ermee! Aaah… Ja dat staat bekend als het huidtype wat het snelst verbrand… Ik heb gelukkig alleen een beetje lichte huid, een paar sproetjes maar verbrand ook redelijk snel!

Geef een reactie

