Op reis met maar één tas!

5 Mei

Als jullie dit lezen zit ik al lang en breed in de zon aan de spaanse kust! Ik ben voor een paar daagjes op vakantie met mijn ouders, zusjes, nichten, neef, oom, tante en opa.
Zondag vlieg ik samen met opa terug terwijl de rest van de familie nog drie dagen blijft (jaloers!). En omdat we met z’n tweeën reizen, is het handig om alleen handbagage mee te nemen. Juist ja. Alleen handbagage.
Benieuwd hoe ik dat heb opgelost?

nou heb ik niet echt veel ervaring met op reis gaan met alleen handbagage, ik kan julie toch wat nuttige tips geven.

– Als eerste: de tas. Het is belangrijk dat je tas mee mag als handbagage. De precieze afmetingen weet ik niet, maar volgens mij mag je tas niet groter dan 55 bij 40 bij 20 cm. Niet echt groot dus! Ik zelf heb een platte converse tas mee. Plat is niet heel handig, maar ik had geen andere, praktische tas die ook nog eens de juiste afmetingen had. Het handigst is een tas die niet te dik is, maar ook niet te plat. Als je naar een tassenwinkel gaat weten zij meestal wel welke maten geschikt zijn.
er mag trouwens maar 10 kilo mee als handbagage, let daarop!
– bedenk welke kleding je nodig hebt op vakantie en leg alles op je bed. Waarschijnlijk is het veel te veel om allemaal in je tas te proppen… Zoek de meest handige kledig uit en probeer digen mee te nemen die je goed met elkaar kunt combineren. Haal steeds een paar kledingstukken weg, totdat je genoeg over hebt.
Neem ook multifunctionele kleding mee. Een jurk waar je een shirje overeen kan dragen en er zo een rokje van maakt, een jurkje wat zowel met blote benen als een legging of broek gedragen kan worden. Een vestje wat loshangend en met opgerolde mouwen kan voor overdag, maar ook dicht met lange mouwen voor ’s avonds. Een sjaaltje wat als riempje , haaraccesoire of omslagdoek gebruikt kan worden.
– en dan moet je kleding ook nog in je tas. Doe de zwaarste kleding doe het meest plek ik beslag neemt, tijdens je reis aan. Dit scheelt weer plek en gewicht!
De overige kleding kun je het beste opvouwen en in stapels in je tas leggen, of, als je een wat ‘bollere’ tas hebt, om elkaar heen rollen en als rolletjes in je tas leggen.
– bewaar sokken en ondergoed voor het laast, dit is perfect om gaten mee op te vullen.
– stop zoveel mogelijk dingen in elkaar. Heb je een doosje waar nog ruimte in over is? Hoppa, sokje erbij. Schoenen in je tas mee? Stop ze vol met sokken! Etc.
– qua verzorgingsproducten moet je niet te grote verpakkingen meenemen. Per verpakking mag er maar 100 ml in zitten in je handbagage! En alle vloeistoffen moeten in een hersluitbaar plastic zakje zitten.
Je hebt vast wel nog wat miniverpakkingen, testertjes of hotelspulletjes liggen. Neem die vooral mee! Ik heb bijvoorbeeld zo’n testzakje met shampoo en conditioner mee, een miniverpakking douchegel van the body shop, een testertje met make-upremover pads en een tandpastasample mee.
– neem niet te veel make-up mee. Als je op vakantie bent, heb je meestal ook niet zoveel make-up op! Zorg ook voor multifuncionele producten. Een lipstick die als blush gebruikt kan worden, een mascara sample of mascaraduo met aan de ene kant een normale en aande andere kant waterproof mascara, een oogschaduwduo waarmee je ook je wenkbrauwen kan bijwerken , een concealer die je als oogschaduwbasis gebruikt en een kwast met twee kanten.
– zorg dat je nagels van tevoren gelakt zijn. Hoef je ook geen nagelspulletjes mee te sleuren!
– doe je telefoon, ipod, paspoort en andere belangrijke digen in je jas- of broekzakken, als je die hebt. Zo heb je alles bij de hand en heb je plek over voor andere spullen.
– neem niet teveel boeken mee, mocht je dat van plan zijn. Het beste kan je één, niet te dun en niet te dik boek meenemen. Met voorkeur een boek met een lichte kaft, dit scheelt in gewicht en ruimte. Jaja, alle beetjes helpen!
Zelf heb ik een redelijk dik boek mee en een luisterboek op mijn ipod staan, zo hoef ik geen extra boek mee te sleuren maar heb ik toch wat te doen.
– neem geen muntgeld, maar briefgeld of een pinpas mee.
– dingen die zwaar/groot zijn en je ook voor weing geld op je vakantiebestemming kunt kopen, kan je beter thuislaten. Denk aan schepjes voor op het strand (al denk ik niet dat jullie dat nodig hebben ;), zonnebrandcreme, maandverband, pleisters of tandpasta.

Hopelijk hebben jullie er wat aan! Ik ben lekker aan het genieten van mijn vakantie en hoop dat ik op de terugweg alles weer even goed terug in mijn koffer kan proppen ;)

Hebben jullie nog handige inpak-tips? Laat het me weten!
Liefs, eva.

2 Reacties to “Op reis met maar één tas!”

  1. deijsprinses 5 mei 2012 bij 14:45 #

    Je zal wel bedoelen, 10 kilo in plaats van 100 ;)

Geef een reactie

