Boek: saffierblauw – eindeloos verliefd

4 Mrt

Ik ben al sinds ik in groep drie leerde lezen dol op boeken. Vroeger las ik wel twee boeken per week en in mijn vrije tijd zat ik helemaal verdiept in de boeken. Ik ben van jongs af aan dus al bezig met lezen, een van mijn ouders is veel bezig met taal en sinds mijn tweede tot mijn tiende werd ik elke avond voorgelezen. De laatste jaren lees ik ivm drukte en andere interesses een stuk minder, maar nog steeds lees ik regelmatig en gaan tijdens vakanties soms wel tien boeken mee.
Daarom leek het me leuk om met jullie een boek te delen!

20120303-231306.jpg

Dit is het boek wat ik de afgelopen week heb gelezen, Saffierblauw. Het is geschreven door Kerstin Gier, een duitse schrijfster. Ik vind dit een prachtig boek! Nadat ik het eerste deel (er zijn drie boeken , samen de ‘edelsteentriologie’), Robijnrood, had gelezen, was ik verkocht. Ik heb lang uitgekeken naar de datum dat dit boek in de winkels kwam te liggen en had het meteen voor kerst gevraagd. Helaas had ik de verkeerde titel doorgegeven, dus kreeg ik ipv dit boek een boekenbon. Ik had maar geen tijd om naar de winkel te gaan en vergat het op een gegeven moment een beetje. Laatst had ik weer een poging gewaagd, maar toen was het boek uitverkocht bij de boekhandel (populair boek dus!). Gelukkig heeft mijn moeder het boek vorige week voor me weten te bemachtigen!

20120303-231704.jpg

20120303-231720.jpg

20120303-231734.jpg
Dit is ‘m, zoals je ziet is het een flink dikke pil! Hij heeft 384 bladzijdes en twaalf hoofdstukken, plus een proloog en een epiloog. Gelukkig leest het boek vlot en heb je geen moeite er doorheen te komen!
Ik vind de voorkant erg mooi, blauw met spannende, zwarte tekeningetjes.

Maar dan het boek zelf. Er gebeurt veel in het boek, maar ik zal mijn bestdoen het makkelijk samen te vatten.
Voorin het boek wordt er beschreven wat er vooraf ging, in Robijnrood dus. Het is een ‘samenvatting’ van twee bladzijdes, maar het komt ongevier hir op neer:
Gwendolyn (de ik-persoon) bezit het tijdreisgen. Dit zit al eeuwen in haar familie, maar iedereen dacht dat haar nichtje Charlotte het gen bezat. Gwen komt ineens in een hele andere wereld en moet meteen aan de slag. Ze moet, door middel van de Chonograaf (een soort tijdmachine) , naar het verleden reizen. Natuurlijk brengt dat de nodige problemen met zich mee. Daarbij komt nog dat Gwen geesten kan zien, een gave waar ze nog wel eens mee in de knoop komt. Dit zorgt voor hilarische momenten.
Ook heeft Gwendolyn een tijdreisgenoot, de ongelooflijk knappe Gideon. Hij bezit het gen ook, maar is al iets langer thuis in het tijdreiswereldje. Er is een genootshap, de Wachters, die vanalles met de tijdreizigers en de chonograaf te maken heeft (moeilijk uit te leggen).
Gwendolyn is de laatste tijdreiziger die het gen bezit en sluit daarmee de ‘cirkel’. De Wachters zij al eeuwen lang bezig met het verzamelen van het bloed van de tijdreizigers. Er ontbreken nog een paar mensen, waaronder Paul en Lucy, twee tijdreizigers die de oude chonograaf hebben gestolen. Ook zij hebben bijna van elke tijdreiziger het bloed. Als al het bloed is verzameld, zal een groot ‘geheim’ zich openbaren. Het is echter nogal vaag wat dat geheim dan is.
Ik de loop van de tijd wordt Gwen verliefd op Gideon. Tot haar eigen verbazing, want Gideon is ontzettend verwaand en vertrouwt Gwen totaal niet. Het boek ‘robijnrood’ eindigt op een spannend moment, wat ik natuurlijk niet ga verklappen :)

Aah, spannend en ingewikkeld! Ik raad je dan ook aan om eerst het eerste deel (robijnrood) te lezen. Los kan ook wel, maar het is al ingewikkeld genoeg en als je het eerste deel niet hebt gelezen is het echt lastig te begrijpen. Verder vind ik dat het boek lekker vlot leest. Het is met humor geschreven, Gwen is een ontzettend grappig en sympathiek meisje. Op sommige momenten heb ik echt lachend op de bank gelegen. ook komen er soms wel romantische momenten voorbij (redelijk vaak eigenlijk…) maar dit zijn hele leuke stukjes, niet te zoetsappig, het boek blijft een heel leuk en grappig boek zonder dat het een en al gezwijmel wordt.

Tja, en de grote vraag is natuurlijk; wat gebeurt er allemaal in Saffierblauw? Ik ga niet teveel vertellen, maar ik kan wel zeggen dat er de nodige romantiek is tussen Gideon en Gwendolyn. Ook ontmoet Gwen eenhele schattige geest en gaat ze naar een belangrijk bal in het verleden, waar Gwen zich, tot grote ergenis van Gideon, een beetje ‘ongepast’ gedraagt (een heel erg grappig stuk!)
Aan het einde gebeurt er iets onverwachts in het verhaal waardoor je alleen maar liever door wilt lezen en echt niet kan wachten op het volgende deel!

Korom, ik vind dit een superleuk boek! Het leest makkelijk en is redelijk goed te begrijpen, al moet ik zeggen dat de Wachters en de vele namen me soms wel duizelen. Gelukkig zit er een namenlijst achterin het boek!
Ik zou deze er zeker af en toe op naslaan, want er zijn veel namen die soms lastig uit elkaar te houden zijn!
Ik hebvoor jullie de belangrijkste personen even op een rijtje gezet:

Gwendolyn- dit is de hoofdpersoon. Alle tijdreizigers hebben de ‘naam’ van een edelsteen en Gwen is de Robijn. Ze is de laatste tijdreiziger. Een heel lief, grappig en slim meisje.
Charlotte – dit is Gwendolyns nicht, zij zou eigenlijk het gen bezitten en is daarvoor ‘opgeleid’. Ze is vreselijk jaloers op Gwen en doet alles om haar inde weg te zitten.
Gideon – gwen’s knappe tijdreisgenoot: heel arrogant, maar af en toe heel romantisch en aardig. Een heel erg onvoorspelbare jongen!
Leslie – gwen’s beste vriendin, zij is heel erg grappig en zoekt alles voor Gwen uit over het tijdreizen. Ze is heel nieuwsgierig en lief en wil alles weten over het tijdreizen (en over gideon!)
Xemerius- een kleine waterspuwgeest die Gwendolyn vegezelt in het ‘heden’ (hij kan niet in de tijd reizen). Hij kan als geest overal heen, wat voor Gwen soms heel handig kan zijn, zo’n klein geestje als spion.
Falk de Villiers- de grootmeester van de Wachers. Dit is volgens mij de neef van Gideons vader. Falk is een misterieuze man waar niet heel veel van te begrijpen valt.
De graaf van Saint Germain- Dit is de eerste tijdreiziger en de baas van de wachters. Een man die heel aardig lijkt maar over speciale krachten bezit.
Paul en Lucy Montrose – twee tijdreizigers , familie van de moeder van Gwen, geloof ik. Zij hebben de Chonograaf gestolen en springen daarmee rond in het verleden. Zij willen om onduidelijke redenen eerder dan de wachters het bloed van alle tijdreizigers verzameld hebben en daarmee de cirkel sluiten.
Er zijn nog veel meer personen, maar dit zijn denk ik wel de belangrijksten!

Je ‘doet’ lang met dit boek, vanwege de dikte, al moet ik eerlijk toegeven dat ik hem binnen een week uit had. Dit boek is echt verslavend, als je eenmaal begonnen bent kan je hem niet meer wegleggen!
Het boek kost 15,-, als ik het goed heb, en is in de boekhandel te verkrijgen. Het volgende en laatste deel, smaragdgroen, komt ergens dit jaar uit. Ik kan nu al niet wachten!

20120303-234043.jpg
Tussen de hoofdstukken door staan mooie citaten

ik raad dit boek zeker aan, het is spannend, supergrappig, romantisch, en heel erg meeslepend!
Kennen jullie dit boek? Of lijkt het je wat?
Laat me weten of jullie mijn mening delen!
Xx eef

Geef een reactie

