Lippenbalsem omsmelten

15 Feb

Al een tijdje ben ik in het bezit van een rosebud salve. Ik ben er heel blij mee, ik vind hem ontzettend fijn. Maar na een hele tijd gebruiken ziet het potje er echt niet meer hygienisch uit! Daarom werd het tijd om mijn lippenbalsem weer mooi glad te maken…

20120215-173954.jpg
Mijn moeder heeft deze lippenbalsem ook gehad en heeft hem ooit in een warme auto in de zon laten liggen. We stapten in de auto, mijn moeder opende het potje en ja hoor… Een hele kledder vloeibare lippenbalsem belandde op haar jurkje. Mijn moeder was er niet heel bij mee, maar ik weet sindsdien dat je deze lippenbalsem prima om kan smelten. Dus vandaag vertel ik jullie hoe je , supersimpel, een lippenbalsem zoals de rosebud salve om kan smelten. Ik weet niet of het met alle balsems kan, maar met op lippenbalsems op oliebasis moet het zeker lukken.
Het is supermakkelijk; haal het dekseltje van het potje en zet je potje in de magnetron (of oven).

20120215-174340.jpg
Ik deed het er drie en een halve minuut in, het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel lippenbalsem je hebt, mijn potje was tot ongeveer de helft gebuld , dus zo’n 11 gram (een vol potje is 22 gram).
3:30 , lippenbalsem erin, magnetron aan!

20120215-174650.jpg
En dan is het wachten geblazen. Je zal zien dat de lippenbalsem langzaam smelt. Eerst wordt het ‘oppervlak’ wat egaler, het wordt steeds gladder… En aan het eind zul je zien datde lippenbalsem doorzichtig en vloeibaar wordt.

20120215-174810.jpg
Nog heeeel even… :)

20120215-174831.jpg
En hij mag eruit! let wel op; het potje kan heel heet zijn.
Zet nu de vloeibare lippenbalsem recht neer op en tafel en kom er verder niet aan.
als je de lippenbalsem over wil plaatsen in een ander potje, kan je dat doen wanneer hij vloeibaar is, maar je kan ook, voordat je hem in de magnetron doet, de lippenbalsem overscheppen in een ander potje en dat in de magnetron doen.

20120215-175225.jpg
Na ongeveer twee tot drie minuten is de lippenbalsem weer ‘hard’. Let erop dat je de lippenbalsem pas aanraakt als hij volledig afgekoeld is, anders krijg je lelijke deukjes in je mooie gladde lippenbalsem oppervlak, zonde!
Als je de lippenbalsem extra snel wil laten afkoelen, kan je hem ook eventjes in de koelkast zetten.

20120215-175406.jpg
Op bovenstaande foto is hij bijna afgekoeld, maar nog niet helemaal. Dit zie je doordat de balsem nog doorzichtig is en je het potje erdoorheen kan zien.

20120215-175917.jpg
En tadaaa, weer als nieuw!

Dit is een handige en makkelijke manier om je lippenbalsem te verpotten of er weer mooi uit te laten zien.
Ook kan je, als je de lippenbalsem laat koken, bacterien doden waardoor het ook echt hygienischer wordt. Helaas weet ik niet of het met de magnetron mogelijk is om de lippenbalsem aan de kook te krijgen, misschien dat dit lukt als je hem er heel lang in laat zitten.

LET OP: je mag geem metaal in de magnetron doen! Wat ik dus heb gedaan is echt not done! Ik dacht er zelf achteraf ook aan en we kregem een reactie, bedankt daarvoor. Mocht ke dit dus willen doen, maar zit je lippenbalsem in een metalen blikje, schep het dan even in een ander potje en doe het , wanneer het vloeibaar is, weer terug in het blikje.

anyway, dit is toch een superleuke en handige manier om je lippenbalsem of andere balsem op oliebasis weer mooi te maken? Ik ben ieder geval heel blij met mijn mooie balsem :)
xx Eef

6 Reacties to “Lippenbalsem omsmelten”

  1. marritjeee 20 februari 2012 bij 22:44 #

    Ah super handig. Ik dacht dat je trouwens geen metalen in de magnetron mocht doen. Dat is toch super gevaarlijk haha?

    • nivabeauty 20 februari 2012 bij 23:12 #

      Inderdaad, daar dacht ik ook al aan! Bedankt, ik ga het meteen veranderen!

  2. Phien 15 februari 2012 bij 21:31 #

    Heey !
    Leuk artikel !
    ik gebruik op het moment alleen geen lippenbalsem op oliebasis ..
    x

    • nivabeauty 15 februari 2012 bij 22:09 #

      Oh dat is jammer, je kan het misschien ook proberen met slde jouwe maar ik weet niet of dat gaat werken…
      Xxx

  3. deijsprinses 15 februari 2012 bij 20:14 #

    Goed gezien! Nog nooit aan gedacht :p
    Ik ben nogal autistisch met mijn potjes en de inhoud. Ik zorg dat ik alles altijd terug gladwrijf in plaats van overal wat balsem achter te laten.

    • nivabeauty 15 februari 2012 bij 22:00 #

      Hahahah, ja dat werkt ook natuurlijk , maar daar ben ik te lui voor ;)
      Xx

Geef een reactie

