stress styles

26 Okt

Zat vandaag echt supererg te stressen! 2 gymnasium is toch wat zwaarder dan verwacht…
Ik had een toets (die gelukkig niet door bleek te gaan), een heel groot werkstuk waar ik nog niet aan begonnen was en wat vrijdag af moet, ik had een document getypt wat niet was opgeslagen, ik moest nog woordjes leren en op internet opdrachten maken terwijl ik momenteel geen computer heb (alleen een ipod).
Op een gegeven moment was het zo erg dat ik naast mijn moeder zat te huilen op de bank. Inderdaad ja, echt te huilen als een klein kind. School krijgt me niet snel aan het huilen, maar soms als het me echt teveel word, ik zeker weet dat iets echt ongelofelijk fout gaat of als ik gewoon veel te veel aan mijn hoofd heb, kan ik op een gegeven moment na allemaal opgekropte frustratie echt in huilen uitbarsten. Kinderachtig, zullen jullie wel denken. Maar ik ben ook maar een mens, en hoewel school niet mijn leven beheerst is het toch belangrijk voor me. Ik wil graag goede cijfers halen en leg de lat soms iets te hoog voor mezelf. Niet dat ik altijd een 8+ wil halen, met een zesje ben ik ook blij als ik het moeilijk vond. Maar na drie zessen of zelfs een onvoldoende wil ik echt graag eens wat hoger. En dan begin ik door de stress meestal volledig door te draaien…
Ook vergelijk ik mezelf soms met anderen. Ik weet dat ik dat echt niet moet doen, maar als mijn vriendinnen allemaal minstends 1 punt hoger halen dan ik, begin ik me meestal toch wat zorgen te maken. Vreselijk is dat.

Gelukkig heeft mams de huilende mij net gered van een mini-burn-out en zie ik het licht weer een klein beetje. Ik moet nog steeds keihard werken en weet niet of het allemaal goed gaat komen, maar ik heb wel alvast een stappenplan zodat ik de volgende keer kan zorgen dat het niet weer zo ver komt. Dit is ‘m:
– ik ga voortaan NIET stressen. Gewoon rustig blijven. Is lastig, maar ik denk echt dat dat beter helpt.
– ik ga EERDER hulp van mijn ouders inroepen, zodat ze me gewoon kunnen helpen en ik niet op het allerlaatste moment totaal ontspoord bij ze aan kom zetten.
– ik ga beter plannen. Ik kon er misschien niet heel veel aan doen dat ik het zo druk heb, maar ik ga voortaan echt gewoon van te voren een stappenplan maken. En misschien toch wèl gewoon huiswerk in weekends en vakanties maken.
– ik ga mezelf opsluiten. Wat helpt dat nou, zal je wel denken. Maar ik heb vaak moeite me te concentreren. Ik wordt werkelijk door ALLES afgeleid. Zet je me in een totaal lege kamer, dan nog vindt ik wel iets wat me afleidt. Ga ik bijvoorbeeld de vlekken op de muur tellen, om maar wat te noemen. Dus ik ga, wanneer ik veel moet leren, zonder ipod, telefoon, internet, tijdschriften, make-up, knuffels, foto’s, tv’s, eten etc in mijn kamer zitten en dan echt gewoon alleen maar WERKEN. Waarschijnlijk wordt ik dan nog afgeleid, maat het is het proberen waard.
– ik ga mezelf niet meer met anderen vergelijken. Okay, ik heb een 7 en mijn friends allemaal hoger dan een 8,5, so what? Ik heb mijn best gedaan en ben blij met mijn zeventje. Zolang ik maar voldoende sta.

Zo, dit was het zo ongeveer wel. Ik hoop echt dat het helpt, want ik eil niet weer elke keer in een dieptepunt raken.
Volgende week hebben we 8 (acht!!!!!!) toetsen dus dat wordt de ultieme proef. We shall see…;)

<3 niev.

Geef een reactie

